Welkom in het themadossier WWZ & WAB

 

Al vanaf ruim voor de invoering van de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) in 2015 houden wij u via deze themawebsite op de hoogte van alle ontwikkelingen rond deze wetgeving. Intussen is de Wet Werk en Zekerheid al jaren een feit. Zoals voorspeld en inmiddels gebleken, is de impact op de arbeidsrechtelijke en HR-praktijk groot.

Op 1 januari 2020 is de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) in werking getreden. De WAB bevat deels aanpassingen van regels die voortvloeiden uit de WWZ.

Wij blijven u met deze website op de hoogte houden van de actuele stand van zaken rond de WAB en wat dit voor de praktijk betekent. We geven u praktische tips en adviseren over wat u kunt of moet doen met de nieuwe regels.

Als u vragen hebt of met één van ons zou willen sparren, neem dan contact met ons op.

Publicaties

Werkgevers willen langere WW toch repareren

In 2012 besloot het kabinet om de duur van de werkloosheidsuitkering met ingang van 2016 stapsgewijs af te bouwen van drie jaar naar twee jaar. In reactie daarop hebben de vakbonden en werkgeversorganisaties in het Sociaal Akkoord van 2013 met het toenmalige kabinet afgesproken dat ze het derde WW-jaar in ere zouden mogen herstellen via […]

WWZ: verwachtingen

De Wet Werk en Zekerheid (WWZ) is inmiddels grotendeels in werking getreden, maar er is nog altijd flink wat scepsis over deze wet. Op het WWZ-event dat wij op 30 juni 2015 hebben bezocht, georganiseerd door de arbeidsrechtverenigingen VAAN en VvA, luidden wij om middernacht gezamenlijk de Wet Werk en Zekerheid (en daarmee een nieuw arbeidsrecht) in. Daar werd echter wel weer duidelijk dat de meerderheid van de advocaten en juristen niet verwacht dat de doelen van de WWZ worden gehaald.

Evaluatie ontslagrecht onder de WWZ

Per 1 juli 2015 is het gewijzigde ontslagrecht in werking getreden. Sinds die datum is bij ontslag om bedrijfseconomische redenen of wegens langdurige arbeidsongeschiktheid UWV het loket. Dat wil zeggen dat een werkgever het UWV om toestemming moet vragen om op te mogen zeggen. Bij ontslag om andere, persoonlijke redenen is de kantonrechter het aangewezen loket. Dit betekent dat de werkgever daar zal moeten verzoeken om ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Geen keuze dus meer voor de werkgever. De eerste evaluatie van minister Asscher gaat in op de uitvoering van de ontslagaanvragen door het UWV en de inmiddels verschenen rechtspraak met betrekking tot het ontslagrecht.