Bovenop de actualiteit met onze mailing.
Heeft u vragen naar aanleiding van de besproken onderwerpen of suggesties voor verbetering van de nieuwsbrief? Wij nodigen u van harte uit deze met ons te delen.
Op 1 januari 2013 is de Wet Beperking Ziekteverzuim en Arbeidsongeschiktheid Vangnetters (Wet BeZaVa) ingevoerd. Deze wet staat ook wel bekend als de ‘Modernisering Ziektewet’. Op grond hiervan zijn werkgevers sinds 1 januari 2014 financieel verantwoordelijk voor werknemers die ziek uit dienst gaan. Dit geldt ook wanneer ex-werknemers binnen vier weken na het einde van het dienstverband ziek worden en ze op dat moment geen andere werkgever hebben en ook geen WW-uitkering krijgen. In dit artikel gaan wij in op de vraag in hoeverre de werkgever de verzwaarde premielast kan vermijden of beïnvloeden.
In het kort iets over het doel van de Modernisering Ziektewet. Deze wet beoogt enerzijds de werkhervatting van zieke werknemers zonder werkgever te stimuleren en anderzijds het langdurig ziekteverzuim terug te dringen en de instroom van ZW-gerechtigden in de Wet WIA te voorkomen.
Onder de Modernisering Ziektewet vallen zieke werknemers wiens dienstverband voor bepaalde tijd van rechtswege afloopt of wiens dienstverband (voor onbepaalde tijd) wordt beëindigd en die kunnen terugvallen op de Ziektewet of de WIA (meer specifiek de WGA). Ook vallen onder deze wet de werknemers die binnen vier weken na het einde van het dienstverband ziek worden en zij op dat moment geen andere werkgever hebben en geen WW-uitkering ontvangen.
Vóór 2014 gold een sectorale premie die voor alle werkgevers gelijk was. Met ingang van 2014 is dit gewijzigd en dragen grote en middelgrote werkgevers via een nieuwe gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk) bij aan de ziektekosten van de ex-werknemers die ziek uit dienst gaan of binnen vier weken na uitdiensttreding ziek worden. De omvang van het personeelsbestand en de totale loonsom binnen een onderneming is daarbij van belang en op grond daarvan wordt onderscheid gemaakt tussen kleine, middelgrote en grote werkgevers.
Grote en middelgrote werkgevers gaan een hogere premie betalen naar de mate waarin bij hen afkomstige ‘zieke ex-werknemers’ een beroep doen op een ziektewetuitkering of WGA-uitkering. Voor kleine werkgevers geldt dat zij een sectorpremie betalen die gebaseerd is op de totale uitkeringslast in de sector.
Omdat voor grote en middelgrote werkgevers aanzienlijke premielasten gemoeid met dienstverbanden die van rechtswege aflopen of worden beëindigd terwijl er sprake is van ziekte, doet zich de vraag voor hoe werkgevers deze gevolgen zouden kunnen beïnvloeden of vermijden. Hoewel dit in de praktijk lastig blijkt, zijn er toch een aantal ‘mogelijkheden’ te bedenken om premies te voorkomen of te vermijden.
Kortom, het premiesysteem is sinds 1 januari 2014 aanzienlijk gewijzigd en de gevolgen van ‘ziek uit dienst gaan’ kunnen voor een werkgever dus goed voelbaar zijn. Daarom is meer aandacht vereist voor zieke tijdelijke krachten en onbepaalde tijders die ziek uit dienst gaan (al dan niet na twee jaar ziekte). Al blijkt het in de praktijk niet eenvoudig om de verhoogde premielast onder de Modernisering Ziektewet te vermijden of te voorkomen, maar extra aandacht voor zieke werknemers kan toch lonen. Wij zijn graag bereid hierover mee te denken en de risico’s en mogelijkheden te inventariseren.
Gepubliceerd op 01 juli 2014 door Edwin Werner