Bovenop de actualiteit met onze mailing.
Heeft u vragen naar aanleiding van de besproken onderwerpen of suggesties voor verbetering van de nieuwsbrief? Wij nodigen u van harte uit deze met ons te delen.
In de schaduw van het demissionaire kabinet en een moeizame formatie die zich inmiddels in de derde informatieronde bevindt, ligt nog aanzienlijke hoeveelheid potentiële arbeidsrechtelijke wijzigingen in het verschiet. Wij informeren u graag over de laatste ontwikkelingen.
In januari jl. maakten wij al een overzicht van arbeidsrechtelijke wijzigingen die recent zijn doorgevoerd.
Naar verwachting zal in de loop van 2024 en 2025 een aantal van de volgende (wets)wijzigingen worden geïmplementeerd dan wel aangekondigd.
Deze wet is in 2023 aangenomen en strekt tot hervorming van het pensioenstelsel in Nederland. De overgangsperiode van het oude naar het nieuwe stelsel loopt tot 1 januari 2028. Bestaande pensioenregelingen moeten in deze periode worden aangepast. Er zijn tussentijdse mijlpalen in de wet opgenomen, om ervoor te zorgen dat de overgang tijdig wordt voltooid. Sociale partners kunnen bemiddeling vragen aan de door de overheid ingestelde transitiecommissie. Uiterlijk 1 januari 2025 kan bemiddeling worden gevraagd bij het aanpassen van regelingen bij verzekeraars of premiepensioeninstellingen. Het arbeidsvoorwaardelijke traject van sociale partners moet leiden tot een transitieplan, om zo de overgang naar het nieuwe stelsel te stroomlijnen. Als een pensioenregeling is ondergebracht bij een pensioenfonds, moet het transitieplan klaar zijn op 1 januari 2025. Voor regelingen bij verzekeraars en premiepensioeninstellingen geldt een uiterste datum van 1 oktober 2027.
Werkgevers met meer dan 100 werknemers moeten jaarlijks gegevens aan de overheid verstrekken over het woon-werkverkeer en zakelijk verkeer van werknemers. De inwerkingtreding is verschoven van 1 januari 2024 naar 1 juli 2024.
Het inzetten van een concurrentiebeding zonder goede reden is volgens Minister Van Gennip (SZW) onnodig beperkend voor werknemers, en hindert de doorstroom van werknemers op de arbeidsmarkt. Daarom zal een viertal wijzigingen worden uitgewerkt in een wetsvoorstel.
Deze wet is momenteel in behandeling bij de Tweede Kamer en wijzigt het keuzerecht bedrag ineens uit de eerdere ‘Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen’. Mensen die deelnemen aan een pensioenregeling krijgen zo de mogelijkheid om bij hun pensionering in één keer een bedrag te verzilveren ter hoogte van maximaal 10% van hun pensioenaanspraken. De datum van inwerkingtreding was oorspronkelijk gepland op 1 juli 2024, maar Minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) heeft aangekondigd dat het keuzerecht bedrag ineens niet eerder dan 1 januari 2025 van kracht zal worden.
De Tweede Kamer heeft dit voorstel aangenomen op 23 mei 2023. Het is momenteel in behandeling bij de Eerste Kamer. Dit wetsvoorstel vereist een verplichte vertrouwenspersoon voor werkgevers met 10 of meer werknemers, en brengt daarmee een wijziging aan in de Arbeidsomstandigheden. De ondernemingsraad krijgt instemmingsrecht voor de aanstelling van de vertrouwenspersoon. De inwerkingtredingsdatum is nog niet bekend en de invoering zal waarschijnlijk gefaseerd plaatsvinden.
Ondanks de vele wetsvoorstellen treden ze niet allemaal daadwerkelijk in werking. Nadat de Wet werken waar je wilt in september 2023 werd verworpen in de Eerste Kamer, is op 26 maart 2024 hetzelfde gebeurd met de Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie.
Deze wet moest werkgevers en intermediairs verplichten om een werkwijze te hebben ter voorkoming van arbeidsmarktdiscriminatie bij werving en selectie. Bedrijven zouden verplicht moeten worden om bij werving en selectie van personeel objectief te selecteren. Kandidaten moeten beoordeeld worden op hun competenties, en niet vooral op de vraag of sprake is van een klik tussen partijen, zoals nu nog vaak gebeurt. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de regels zouden gaan gelden voor bedrijven met ten minste 25 medewerkers. Bij veel parlementariërs bestonden echter grote zorgen over de administratieve rondslomp voor mkb-ondernemingen. In de hoop de wet over de streep te trekken had Minister Van Gennip middels een amendement de grens daarom verhoogd naar 50 werknemers, waardoor een groot deel van het mkb zou worden ontzien. Het ingrijpen door de Minister heeft dus niet mogen baten.
De kans is natuurlijk aanwezig dat ook de komende tijd (nieuwe) arbeidsrechtelijke wijzigingen voor uw onderneming volgen. Wij houden u ook daarvan op de hoogte!
Gepubliceerd op 03 april 2024 door Edwin Werner